W konstrukcjach używanych w budynkach gospodarczych i mieszkalnych jednym z elementów wpływających na działanie systemów otwierania jest stosownie dobrany mechanizm równoważenia ciężaru skrzydła lub paneli. Właśnie w tym celu wykorzystywana jest sprężyna do bramy, która pełni funkcję regulującą obciążenie podczas podnoszenia i opuszczania konstrukcji. Jej działanie opiera się na magazynowaniu energii sprężystej i oddawaniu jej w chwili ruchu bramy, co wpływa na przebieg pracy całego systemu.
Różne typy sprężyn odróżniają się odmienną budową a także parametrami technicznymi, dlatego dobieranie odpowiedniego modelu jest uzależniony od wymiarów skrzydła, jego masy a także sposobu prowadzenia.
Sprężyny do bramy garażowej są projektowane tak, aby współpracować z mechanizmami odpowiedzialnymi za otwieranie paneli lub segmentów bramy. W zależności od rodzaju konstrukcji wykorzystuje się sprężyny skrętne albo naciągowe, które pracują w inny sposób i wyróżniają się odmiennymi wymogami montażowymi. W bramach o większej powierzchni częściej spotyka się sprężyny skrętne montowane na wale, ponieważ umożliwiają równomierne prowadzenie całej konstrukcji. W sytuacji lżejszych systemów używa się zazwyczaj sprężyn naciągowych, umieszczanych równolegle do prowadnic. Właściwie każdy typ sprężyn jest dobierany z uwzględnieniem siły niezbędnej do zrównoważenia ciężaru oraz liczby cykli pracy, które mają ważne znaczenie dla eksploatacji.
Sprężyny do bramy segmentowej mają własne specyficzne zastosowanie w konstrukcjach składających się z połączonych paneli poruszających się po prowadnicach. W trakcie otwierania elementy bramy przesuwają się wzdłuż toru prowadzenia, dlatego sprężyny odgrywają rolę w stabilizacji ruchu i regulacji obciążenia w różnych fazach unoszenia paneli. Ich parametry są zróżnicowane, ponieważ bramy segmentowe występują w wielu wariantach technicznych, a masa paneli może w znacznym stopniu różnić się w współzależności od materiału wykonania i zastosowanej izolacji. Właściwa konfiguracja mechanizmu sprężynowego ma wpływ na płynność prowadzenia paneli oraz na równomierne rozłożenie sił w trakcie otwierania.
Biorąc pod uwagę różnorodność konstrukcji bram, sprężyna do bramy jest elementem wymagającym precyzyjnego implementacji do rodzaju systemu, rozmiaru skrzydła oraz technologii prowadzenia. Parametry takie jak średnica drutu, długość sprężyny, ilość zwojów czy kierunek pracy wpływają na funkcjonowanie całego układu podnoszenia. Sprężyny stosowane w bramach garażowych a także segmentowych podlegają określonym obciążeniom wynikającym z intensywności użytkowania, dlatego ich wyselekcjonowanie bazuje na postanowieniach konstrukcyjnych i przewidywanej liczbie cykli pracy. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie systemu równoważenia do wymagań konkretnej bramy oraz zapewnienie stabilnego działania mechanizmu w ramach przyjętych parametrów technicznych.
Sprawdź tutaj: sprężyna do bramy.